KUALA
LUMPUR 5 Feb. - Prestasi eksport Malaysia dijangka terus kukuh pada 2015 dengan
unjuran pertumbuhan sebanyak dua hingga tiga peratus melalui penekanan kepada
pasaran baharu.
Menteri
Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, bagi
menghadapi kelembapan pertumbuhan ekonomi dunia dan pertumbuhan yang lebih
rendah daripada rakan dagangan tradisional, kerajaan akan memberi fokus pada
pasaran baharu seperti Afrika, Asia Tengah dan Amerika Selatan.
“Kita
dapat melihat pertumbuhan yang menggalakkan daripada pasaran baharu pada tahun
lalu, jadi kita akan memberi fokus pada pasaran baharu dan juga ASEAN yang
merupakan pasaran penting. Namun begitu, pasaran tradisional akan terus
memainkan peranan penting, cuma negara mahu melihat kepada pasaran baharu,”
katanya dalam sidang akhbar Laporan Prestasi Perdagangan Malaysia 2014 di sini
hari ini.
Beliau
berkata demikian ketika ditanya bagaimana Malaysia akan mengekalkan pertumbuhan
perdagangan memandangkan rakan dagangan utama seperti China, Eropah dan Amerika
Syarikat (AS) menjangkakan pertumbuhan dagangan yang lebih rendah pada tahun
ini.
Sementara
itu, Mustapa memberitahu, pertumbuhan eksport Malaysia yang kukuh dan melepasi
jangkaan telah menyokong perdagangan Malaysia pada 2014 dengan kenaikan
sebanyak 5.9 peratus kepada RM1.45 trilion, berbanding RM1.37 trilion tahun
sebelumnya. Pertumbuhan perdagangan negara bagi 2014 diunjur 5.2 peratus.
Katanya,
eksport meningkat sebanyak 6.4 peratus atau RM46.14 bilion kepada RM766.13
bilion, melepasi unjuran enam peratus dalam Laporan Ekonomi 2014/2015, manakala
import meningkat seba-nyak 5.3 peratus atau RM34.32 bilion kepada RM683.02
bilion.
“Pertumbuhan
eksport yang kukuh menghasilkan lebihan dagangan sebanyak RM83.11 bilion yang
merupakan lebihan dagangan tahun ke-17 berturut-turut dicatatkan. Lebihan
dagangan 2014 mencatatkan pertumbuhan dua digit iaitu sebanyak 16.6 peratus,
satu pencapaian yang memberangsangkan berbanding dengan senario pertumbuhan
pada 2012 dan 2013,” ujarnya.
Jelasnya,
rakan dagang utama yang menyumbang kepada pertumbuhan dalam perdagangan ialah
negara-negara ASEAN yang berkembang sebanyak RM14.54 bi-lion atau 3.9 peratus,
diikuti Kesa-tuan Eropah (EU) sebanyak RM8.35 bilion atau 6.2 peratus, AS
(RM8.01 bilion atau 7.4 peratus), Australia (RM7.48 bilion atau 16.4 peratus),
Hong Kong (RM6.05 bilion atau 14.5 peratus), Taiwan (RM5.94 bi-lion atau 11.2
peratus) dan China (RM4.54 bilion atau 2.2 peratus).
Tambah
beliau, peningkatan eksport didorong oleh permintaan yang lebih tinggi untuk
produk pembuatan, terutamanya barangan elektrik dan elektronik (E&E) dan
permintaan kukuh bagi komoditi.
“Dengan
pengecualian komoditi eksport seperti minyak sawit dan getah, eksport lain ke
China terus kekal.
rujukan
Mustapa
Mohamed
No comments:
Post a Comment